tisdag 18 september 2012

Hej. Idag fick jag bekräftat att jag verkligen är en novis då det gäller anvädningen av SOME. De flesta verktygen på korten lät som hebreiska i mina öron. Jag är iallafall glad att jag klarat av att skapa en blogg (nästan helt själv). Jag delar Irmelis åsikt om att dagen var ganska kaotisk. Jag skulle gärna ha velat ha en presentation av några användbara verktyg. Idén att jobba i grupper är bra i sig, men för mig blev uppgiften vi har fram till nästa närstudietillfälle otydlig. Om jag skall vara ärlig blev jag lite irriterad över att saker som förklarades blev på hälft p.g.a. sidospår. Jag förstår också att det är svårt att ordna en kurs för en grupp med så ojämn kunskapsnivå som vi har.
Jag har ändå en förhoppning om att även jag skall lära mig nya saker under kursen. För min del kommer allt krut till en början att gå åt till det tekniska, pedagogiken får komma sedan då jag är lite skickligare. Jag har visioner om vad jag skulle vilja göra med våra studerande i SOME världen och det är väl huvudsaken.

3 kommentarer:

  1. Förlåt att du kände, att du var vilsen! Jag skall försöka förklara de val, som jag gjorde i planeringen av dagen.

    Meningen är, att det små grupper som nu byggdes är kärnan i lärande. Det är helt omöjligt, att jag ensam kan ge stöd åt alla i kursen. Därför vill jag bygga ett sorts community of practice bland deltagarna, så att varje grupp tar ansvar för sina medlemmar. Och därför tyckte jag att vi måste ta mycket tid till grupparbete.

    Min idé var att visa en massa möjligheter, men på samma gång påminna, att man inte behöver ta i bruk allt i en gång, utan att gruppen skall själv välja, vad dom vill koncentrera i. Om du under våra tre månader lär på något nivå minst 4 verktyg (Blogger och tre andra) är det redan ett stort steg. Jag försökte nämligen förklara, att ALLA BEHÖVER INTE prova alla fyra verktyg man har på listan för första distans period, utan det är helt ok, att ni delar arbetet i gruppen. Alltså, om nån i gruppen redan är van vid verktygen, kan hon prova flera nya grejer, men för nån som är nybörjare, kan det vara bra att inte sprida ut för mycket, utan bara prova en själv och läsa andras blogg om andra tre verktyg.

    När jag har sorterat allt material som jag fick igår (vilka grupper, vilka some-verktyg de har valt, vilka förväntningar...) kommer jag att skriva ett inlägg, som förhoppningsvis ger dig struktur i kaos, och hjälper dig att förstå, vad du skulle göra.

    Under åren har jag haft många kurser där man sitter i datasal och koncentrerar i det tekniska. Resultaten har tyvärr inte varit så bra: under klassen tycker folk att dom lär någonting, men sen när de är hemma tar de inte i bruk, vad de har lärt, och glömmer fort. Också i den här kursen fanns de några, som hade deltagit sånna kurser (inte mina!). De hade en blogg med två inlägg dom hade gjort på någon kurs två år sedan, och det var allt. Därför tänkte jag experimentera med något annat den här gången. Idén är, att själva inlärning händer hemma, och under kontaktdagarna delar vi idéer och erfarenheter. Det betyder inte, att du är ensam hemma heller. Jag delar material (som instruktioner till hur man sätter upp en blogg, som ni fick före första kontaktdag), och jag är här på backgrunded för att svara dina frågor, om du har problem. Och du har din grupp, min idé är, att gruppen skal vara din primära stöd. Vi får se, hur vi lyckas med den här nya metoden.

    "För min del kommer allt krut till en början att gå åt till det tekniska, pedagogiken får komma sedan då jag är lite skickligare"

    Så kan det vara i praktiken, men jag tycker nog, att det är viktigt att samtidigt också tänka på pedagogiken. T.ex. helt tekniskt taget är det ganska lätt att klistra min adress till inställningar, men det är också bra och förstå varför jag tycker att man skall göra det (alltså min pedagogiska tänkande bakom det tekniska rådet). Nämligen: som din handledare fick jag nu direkt en meddelande till posten, när du skrev ditt inlägg, och kunde genast komma tillbaka och kommentera. Jag vet inte, om kommentaren hjälper, men mening är att säga: när man börjar med nånting nytt, är det alltid utanför det bekväma, men det skall man inte vara rädd för. Koncentrera på det du själv tycker är det viktigaste och be om hjälp, om det behövs.

    - Irmeli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irmeli. Tack för ditt långa och belysande svar. Det är säkert helt sant allt du säger och att min frustration handlar säkert just om att jag rör mig utanför mitt bekvämlighetsområde :). Det blir säkert bra det här. Jag brukar förhålla mig positivt till nya erfarenheter och skall försöka ta den approachen även denna gång. Vi hörs i SOME världen!

      Radera
  2. Hej,
    jag läste om er resa till Joensuu och tittade genom Slideshare-presentationen i Digflick. Det vore intressant att läsa dina reflektioner om Slideshare. Du kunde också inbädda Slideshare-presentationen ni gjorde hit till din blogg. Så här går det till:
    - Gå till Slideshare-presentationen och klicka <>Embed på "överkarmen" på höger
    - Klicka Copy
    - Börja ett nytt inlägg i Blogger
    - I stället för Skriv, välg HTML, och klistra inbädningskod
    - Klicka Skriv, så ser du presentationen inbäddad till ditt blogg inlägg
    - Fortsätt och skriva dina reflektioner

    Altså: du får färdigt kod från Slideshare, som du sen klistrar till din blogg i HTML-vy. Likadant kan du göra alltid, när du hittar Embed-kod i andra tjänster också.

    Hjälpte det här?

    - Irmeli

    SvaraRadera